Web Content Viewer Actions
Jul 17, 2017 | |
Nowa Huta miała być wzorcowym miastem „nowej” socjalistycznej Polski, świeckim miastem robotniczym. Czas jednak pokazał, że Nowa Huta nie stała się symbolem socjalizmu, ale walki z narzuconym Polsce systemem komunistycznym. Obiektyw towarzyszył Nowej Hucie od samego początku. Sztandarowa inwestycja socjalistycznego państwa musiała być dokładnie udokumentowana. Na oficjalnych zdjęciach możemy oglądać poszczególne etapy wznoszenia miasta i metalurgicznego kombinatu. | |
Apr 21, 2017 | |
W XIX wieku wielką popularnością cieszyła się fotografia portretowa, stanowiąca główne źródło zarobku zakładów fotograficznych. Wybitny krakowski fotograf Ignacy Krieger (1817-1889) również nie stronił od wykonywania portretów atelierowych, ale przeszedł do historii przede wszystkim jako jeden z pierwszych dokumentalistów Krakowa. | |
Mar 31, 2017 | |
Amalia Krieger (1846-1928) jedna z pierwszych krakowskich fotografek, „znana w szerokich kołach artystycznych i obywatelskich nie tylko miasta Krakowa, ale i w całej Polsce i cieszyła się z powodu swych zalet charakteru i wykształcenia artystycznego powszechną sympatią. | |
Feb 20, 2017 | |
16 lutego 1933 roku Rada Miejska, pod przewodnictwem ówczesnego wiceprezydenta Kazimierza Kumanieckiego, wybrała nowego prezydenta Krakowa. Był nim Mieczysław Kaplicki (1875-1959), który sprawował pieczę nad miastem aż do 1939 roku. | |
Jan 31, 2017 | |
W zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa znajduje się seria kilku fotografii dokumentujących jeden z ciekawszych w historii teatru polskiego eksperymentów scenicznych. Chodzi o inscenizację sztuki "Castus Joseph" Szymona Szymonowca, w reżyserii Tadeusza Pawlikowskiego. | |
Jan 20, 2017 | |
Nikt im iść nie kazał….. to słowa poety i legionisty Edwarda Słońskiego z pieśni „A gdy na wojenkę”, która powstała w 1915 roku. Słoński tworzył poezję patriotyczną związaną z Legionami. Zacytowane słowa znakomicie łączą losy dwóch pokoleń - legionistów i powstańców styczniowych. | |
Dec 21, 2016 | |
18 grudnia 1910 r. ukazał się pierwszy numer dziennika „Ilustrowany Kurier Codzienny”. Jego założycielem był Marian Dąbrowski (1878-1958), polonista, dziennikarz i przedsiębiorca prasowy. W krótkim czasie „Kurier” stał się najpoczytniejszym dziennikiem w Krakowie. Początkowo była to nieduża gazetka z niewielką liczbą ilustracji rysowanych ręcznie. Siedziba redakcji mieściła się najpierw w Pałacu Spiskim przy Rynku Głównym 34. | |
Dec 11, 2016 | |
Niemal natychmiast po wrześniowej klęsce Polski Niemcy skonfiskowali wyposażenie laboratoriów i materiały fotograficzne, a za robienie zdjęć i posiadanie sprzętu fotograficznego bez pozwolenia groziły surowe kary. Przedwojenne zakłady fotograficzne działały nadal, ale na potrzeby okupantów, to właśnie oni byli klientami, dla nich wywoływano klisze i robiono odbitki. | |
Nov 9, 2016 | |
Aktor na scenie ma twarz postaci, w którą się wciela. Wczoraj tragiczny bohater, dziś komik, jutro amant. Trudno uchwycić prawdziwe oblicze aktora, jego wyrazisty charakter i oryginalną osobowość w jednym tylko portrecie. Takiego zadania podjął się Henryk Herz-Barwiński (1877–1970), rysując karykatury znanych aktorów dwudziestolecia międzywojennego. | |
Oct 20, 2016 | |
Październik. Jeszcze tylko do końca miesiąca można codziennie odwiedzać krakowski Ogród Botaniczny, po czym, jak co roku, zostanie on zamknięty na okres zimowy. Przygotowana kolekcja grafik, rysunków i akwarel ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa pokazuje Ogród Botaniczny w Krakowie w okresie pierwszych stu lat jego egzystencji i zachęca Państwa do złożenia w ogrodzie jesiennej wizyty. | |
Oct 13, 2016 | |
Czy wiecie, że 15 października przypada Światowy Dzień Mycia Rąk? Celem święta ustanowionego w 2008 roku przez ONZ jest globalna edukacja w zakresie mycia rąk przy pomocy wody i mydła. Ta prosta czynność pozwala na uniknięcie wielu groźnych chorób, szczególnie przez najmłodszych. | |
Oct 8, 2016 | |
Jak Rydel Kolberga naśladował… „Zaczarowane koło” to jeden z najlepiej znanych dramatów Lucjana Rydla. Historia tego utworu sięga roku 1893, gdy - wówczas dopiero zdobywający doświadczenie na polu literackim - Lucjan Rydel, korespondując z Stanisławem Wyspiańskim, wspominał, że chce napisać sztukę o Borucie. Kiełkującemu wówczas pomysłowi Wyspiański przyklasnął z aprobatą słowami: „o Borucie! A to może być bardzo ładne”. | |
Sep 7, 2016 | |
Co łączy króla Jana III Sobieskiego, generała Józefa Bema, Jana Matejkę i Stanisława Wyspiańskiego? Wszyscy oni są absolwentami najstarszej krakowskiej szkoły średniej, popularnie zwanej „Nowodworkiem”... | |
Aug 18, 2016 | |
Pośród tradycyjnych widoków gołębi, dorożek, Sukiennic nieodłącznym elementem pejzażu krakowskiego Rynku od wieków były i są kwiaciarki. | |
Jul 14, 2016 | |
Nadeszło lato – czas wakacji, urlopów, aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu. Rozpoczął się już sezon kajakowy, a przyjemna pogoda sprzyja miłośnikom sportów wodnych. Z tej okazji prezentujemy kilka fotografii wykonanych podczas I Międzynarodowych Mistrzostw Polski w Kajakarstwie Górskim, które odbyły się w dniach 20-21 maja 1934 r. | |
Jul 7, 2016 | |
Za oknami trwa piękne lato. Wraz z nim nastała fala upałów, dlatego dla ochłody przygotowaliśmy cykl zdjęć zrobionych zimą 1970 roku. Przedstawiają one personel i wnętrza restauracji Ludowej, która mieściła się na osiedlu Zielonym (przy ul. Demakowa) w Nowej Hucie. | |
Jun 16, 2016 | |
W Pałacu Krzysztofory (Rynek Główny 35) od 24 czerwca 2016 r. prezentowana jest wystawa "Miasto bez murów. W 650. rocznicę lokacji Kleparza (1366-2016)" | |
Feb 8, 2016 | |
„Wawelski pochód«, kolosalny korowód historycznych postaci, trzydzieści dwa metry długi, który opowiadać będzie o wielkości czasów minionych. (…) Jak prastary pergamin roztacza się korowód postaci wyszłych z wawelskich podziemi. Ci co na ziemi zjawili się najdawniej, zaczynają pochód, ci co przyszli później kończą korowód” (cyt. za: Katalog wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. I Wacława Szymanowskiego „Pochód na Wawel”, II. wystawa ogólna obrazów, maj– czerwiec 1912. Kraków 1912, s. 17). | |
Jan 18, 2016 | |
Projekt osiedli wokół placu Centralnego bazował na idei tzw. jednostki sąsiedzkiej (neighborhood unit concept) stworzonej w 1923 r. przez Clarence’a A. Perry’ego. | |
Jan 18, 2016 | |
Natan Krieger, syn Ignacego – znanego krakowskiego fotografa, odziedziczył po ojcu zakład fotograficzny oraz pasję do robienia zdjęć. |
Web Content Viewer Actions

18 grudnia 1910 r. ukazał się pierwszy numer dziennika „Ilustrowany Kurier Codzienny”. Jego założycielem był Marian Dąbrowski (1878-1958), polonista, dziennikarz i przedsiębiorca prasowy. W krótkim czasie „Kurier” stał się najpoczytniejszym dziennikiem w Krakowie. Początkowo była to nieduża gazetka z niewielką liczbą ilustracji rysowanych ręcznie. Siedziba redakcji mieściła się najpierw w Pałacu Spiskim przy Rynku Głównym 34. W 1918 r. „Ikac” przeprowadził się do własnego budynku przy ul. Basztowej 18. Dąbrowski założył tu drukarnię i rozpoczął tworzenie pierwszego w Polsce koncernu prasowego. Dziewięć lat później rozwijające się prężnie wydawnictwo przeniosło się do gmachu przy ul. Wielopole 1. Budynek ten został wzniesiony w latach 1920–1921 przez Tadeusza Stryjeńskiego i Franciszka Mączyńskiego jako duże i luksusowe centrum handlowe. Gmach wybudowano w miejscu niewielkiego wzniesienia zwanego Psią Górką, ponieważ niegdyś znajdował się tutaj cmentarz kalwinistów, których ówcześnie nazywano psami.
W 1924 r. budynek odkupił Dąbrowski. Po przeprowadzeniu niezbędnych prac adaptacyjnych, pięciopiętrowy, olbrzymi, nowocześnie urządzony gmach, zwany teraz Pałacem Prasy, stał się siedzibą redakcji, dyrekcji, administracji, ekspedycji oraz zakładów drukarskich. Na szczycie Pałacu Prasy zamontowano urządzenie „wyświetlające” najnowsze i najciekawsze wiadomości. Nowocześnie urządzony, imponujący Pałac Prasy był często odwiedzany przez liczne wycieczki miejscowe i zamiejscowe. Trasa zwiedzania biegła aż na położony na dachu taras, skąd rozpościerał się piękny widok na Stare Miasto. Na tymże tarasie wycieczki ustawiały się do pamiątkowej fotografii. Zwyczaj ten stał się szczególnie popularny w czasie sypania kopca Piłsudskiego. W okresie Bożego Narodzenia na skwerze przed Pałacem ustawiano imponującą choinkę, a w noc sylwestrową delegacja redakcji tradycyjnie składała życzenia wraz z okolicznościowym prezentem dyżurującemu na skrzyżowaniu ulic vis à vis gmachu policjantowi.
Na początku lat dwudziestych XX w. „Ilustrowany Kurier Codzienny” przekształcił się z pisma lokalnego w gazetę o zasięgu ogólnokrajowym. Pismo, coraz częściej ilustrowane zdjęciami, łączyło szybkość informacji z wysokim poziomem dziennikarskim. Szybkość i regularność rozprowadzania dziennika na prowincji zapewniało korzystanie z usług kolei, a nie poczty. Dąbrowski zorganizował sprawną sieć punktów sprzedaży w kraju i za granicą. Wydawnictwo posługiwało się także wielką rzeszą kolporterów ulicznych. Istniało 12 oddziałów „Kuriera” (Warszawa, Łódź, Poznań, Lwów, Wilno, Katowice, Bydgoszcz, Grudziądz, Sosnowiec, Lublin, Kielce, Zakopane), pismo docierało także do emigrantów w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. W redakcji pracowała armia reporterów, którzy pojawiali się wszędzie tam gdzie wydarzyło się coś godnego wzmianki. Kurierowemu sprawozdawcy towarzyszył zawsze nieodłączny fotoreporter. „Ikac” posiadał własną agencję fotograficzną założoną przy tygodniku „Światowid” oraz własnych korespondentów w większych miastach Polski, a także w głównych stolicach europejskich i za oceanem.
Oprócz głównego dziennika wydawano także kilkanaście dodatków, często redagowanych przez specjalistów. W 1933 r. ukazał się drugi dziennik koncernu – „Tempo Dnia”. Ta dziesięciogroszowa popołudniówka, przeznaczona głównie do kolportażu ulicznego, zawierała najnowsze wiadomości sensacyjno-polityczne. Koncern wydawał również poczytne tygodniki „Światowid” (od 1924 r.), „Na szerokim świecie” (od 1928 r.), „Wróble na dachu” (od 1930 r.), „Raz, Dwa, Trzy” (od 1931 r.), „Tajny Detektyw” (1931-34), „As” (od 1935 r.).
Świetny rozkwit koncernu przerwał wybuch drugiej wojny światowej. 9 września 1939 r., po wkroczeniu hitlerowców do Krakowa, Niemcy zajęli Pałac Prasy i wkrótce wymówili pracę wszystkim polskim dziennikarzom (wielu z nich zginęło w czasie wojny). W zarekwirowanym gmachu zaczęto wydawać urzędowy dziennik informacyjny „Goniec Krakowski”. Pismo to szybko zostało przezwane „podogońcem” lub „gadzinowcem”. Pałac Prasy stał się siedzibą wydawnictwa Zeitungsverlag Krakau-Warschau, głównego organu propagandowego niemieckich władz okupacyjnych. Po zakończeniu wojny przedsiębiorstwo „Ilustrowany Kurier Codzienny” zostało przejęte pod zarząd państwowy, jako majątek opuszczony i przekazane Centralnemu Zarządowi Państwowych Zakładów Graficznych.
Link do kolekcji: KLIK