Podgląd treści WWW Dzialania

17 lip 2017
Nowa Huta miała być wzorcowym miastem „nowej” socjalistycznej Polski, świeckim miastem robotniczym. Czas jednak pokazał, że Nowa Huta nie stała się symbolem socjalizmu, ale walki z narzuconym Polsce systemem komunistycznym. Obiektyw towarzyszył Nowej Hucie od samego początku. Sztandarowa inwestycja socjalistycznego państwa musiała być dokładnie udokumentowana. Na oficjalnych zdjęciach możemy oglądać poszczególne etapy wznoszenia miasta i metalurgicznego kombinatu.
21 kwi 2017
W XIX wieku wielką popularnością cieszyła się fotografia portretowa, stanowiąca główne źródło zarobku zakładów fotograficznych. Wybitny krakowski fotograf Ignacy Krieger (1817-1889) również nie stronił od wykonywania portretów atelierowych, ale przeszedł do historii przede wszystkim jako jeden z pierwszych dokumentalistów Krakowa.
31 mar 2017
Amalia Krieger (1846-1928) jedna z pierwszych krakowskich fotografek, „znana w szerokich kołach artystycznych i obywatelskich nie tylko miasta Krakowa, ale i w całej Polsce i cieszyła się z powodu swych zalet charakteru i wykształcenia artystycznego powszechną sympatią.
20 lut 2017
16 lutego 1933 roku Rada Miejska, pod przewodnictwem ówczesnego wiceprezydenta Kazimierza Kumanieckiego, wybrała nowego prezydenta Krakowa. Był nim Mieczysław Kaplicki (1875-1959), który sprawował pieczę nad miastem aż do 1939 roku.
31 sty 2017
W zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa znajduje się seria kilku fotografii dokumentujących jeden z ciekawszych w historii teatru polskiego eksperymentów scenicznych. Chodzi o inscenizację sztuki "Castus Joseph" Szymona Szymonowca, w reżyserii Tadeusza Pawlikowskiego.
20 sty 2017
Nikt im iść nie kazał….. to słowa poety i legionisty Edwarda Słońskiego z pieśni „A gdy na wojenkę”, która powstała w 1915 roku. Słoński tworzył poezję patriotyczną związaną z Legionami. Zacytowane słowa znakomicie łączą losy dwóch pokoleń - legionistów i powstańców styczniowych.
21 gru 2016
18 grudnia 1910 r. ukazał się pierwszy numer dziennika „Ilustrowany Kurier Codzienny”. Jego założycielem był Marian Dąbrowski (1878-1958), polonista, dziennikarz i przedsiębiorca prasowy. W krótkim czasie „Kurier” stał się najpoczytniejszym dziennikiem w Krakowie. Początkowo była to nieduża gazetka z niewielką liczbą ilustracji rysowanych ręcznie. Siedziba redakcji mieściła się najpierw w Pałacu Spiskim przy Rynku Głównym 34.
11 gru 2016
Niemal natychmiast po wrześniowej klęsce Polski Niemcy skonfiskowali wyposażenie laboratoriów i materiały fotograficzne, a za robienie zdjęć i posiadanie sprzętu fotograficznego bez pozwolenia groziły surowe kary. Przedwojenne zakłady fotograficzne działały nadal, ale na potrzeby okupantów, to właśnie oni byli klientami, dla nich wywoływano klisze i robiono odbitki.
9 lis 2016
Aktor na scenie ma twarz postaci, w którą się wciela. Wczoraj tragiczny bohater, dziś komik, jutro amant. Trudno uchwycić prawdziwe oblicze aktora, jego wyrazisty charakter i oryginalną osobowość w jednym tylko portrecie. Takiego zadania podjął się Henryk Herz-Barwiński (1877–1970), rysując karykatury znanych aktorów dwudziestolecia międzywojennego.
20 paź 2016
Październik. Jeszcze tylko do końca miesiąca można codziennie odwiedzać krakowski Ogród Botaniczny, po czym, jak co roku, zostanie on zamknięty na okres zimowy. Przygotowana kolekcja grafik, rysunków i akwarel ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa pokazuje Ogród Botaniczny w Krakowie w okresie pierwszych stu lat jego egzystencji i zachęca Państwa do złożenia w ogrodzie jesiennej wizyty.
13 paź 2016
Czy wiecie, że 15 października przypada Światowy Dzień Mycia Rąk? Celem święta ustanowionego w 2008 roku przez ONZ jest globalna edukacja w zakresie mycia rąk przy pomocy wody i mydła. Ta prosta czynność pozwala na uniknięcie wielu groźnych chorób, szczególnie przez najmłodszych.
8 paź 2016
Jak Rydel Kolberga naśladował… „Zaczarowane koło” to jeden z najlepiej znanych dramatów Lucjana Rydla. Historia tego utworu sięga roku 1893, gdy - wówczas dopiero zdobywający doświadczenie na polu literackim - Lucjan Rydel, korespondując z Stanisławem Wyspiańskim, wspominał, że chce napisać sztukę o Borucie. Kiełkującemu wówczas pomysłowi Wyspiański przyklasnął z aprobatą słowami: „o Borucie! A to może być bardzo ładne”.
7 wrz 2016
Co łączy króla Jana III Sobieskiego, generała Józefa Bema, Jana Matejkę i Stanisława Wyspiańskiego? Wszyscy oni są absolwentami najstarszej krakowskiej szkoły średniej, popularnie zwanej „Nowodworkiem”...
18 sie 2016
Pośród tradycyjnych widoków gołębi, dorożek, Sukiennic nieodłącznym elementem pejzażu krakowskiego Rynku od wieków były i są kwiaciarki.
14 lip 2016
Nadeszło lato – czas wakacji, urlopów, aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu. Rozpoczął się już sezon kajakowy, a przyjemna pogoda sprzyja miłośnikom sportów wodnych. Z tej okazji prezentujemy kilka fotografii wykonanych podczas I Międzynarodowych Mistrzostw Polski w Kajakarstwie Górskim, które odbyły się w dniach 20-21 maja 1934 r.
7 lip 2016
Za oknami trwa piękne lato. Wraz z nim nastała fala upałów, dlatego dla ochłody przygotowaliśmy cykl zdjęć zrobionych zimą 1970 roku. Przedstawiają one personel i wnętrza restauracji Ludowej, która mieściła się na osiedlu Zielonym (przy ul. Demakowa) w Nowej Hucie.
16 cze 2016
W Pałacu Krzysztofory (Rynek Główny 35) od 24 czerwca 2016 r. prezentowana jest wystawa "Miasto bez murów. W 650. rocznicę lokacji Kleparza (1366-2016)"
8 lut 2016
„Wawelski pochód«, kolosalny korowód historycznych postaci, trzydzieści dwa metry długi, który opowiadać będzie o wielkości czasów minionych. (…) Jak prastary pergamin roztacza się korowód postaci wyszłych z wawelskich podziemi. Ci co na ziemi zjawili się najdawniej, zaczynają pochód, ci co przyszli później kończą korowód” (cyt. za: Katalog wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. I Wacława Szymanowskiego „Pochód na Wawel”, II. wystawa ogólna obrazów, maj– czerwiec 1912. Kraków 1912, s. 17).
18 sty 2016
Projekt osiedli wokół placu Centralnego bazował na idei tzw. jednostki sąsiedzkiej (neighborhood unit concept) stworzonej w 1923 r. przez Clarence’a A. Perry’ego.
18 sty 2016
Natan Krieger, syn Ignacego – znanego krakowskiego fotografa, odziedziczył po ojcu zakład fotograficzny oraz pasję do robienia zdjęć.

Podgląd treści WWW Dzialania

Królowie w Pochodzie

„Wawelski pochód", kolosalny korowód historycznych postaci, trzydzieści dwa metry długi, który opowiadać będzie o wielkości czasów minionych. (…) Jak prastary pergamin roztacza się korowód postaci wyszłych z wawelskich podziemi. Ci co na ziemi zjawili się najdawniej, zaczynają pochód, ci co przyszli później kończą korowód” (cyt. za: Katalog wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. I Wacława Szymanowskiego „Pochód na Wawel”, II. wystawa ogólna obrazów, maj– czerwiec 1912. Kraków 1912, s. 17).

Monumentalna rzeźba Pochód na Wawel, autorstwa Wacława Szymanowskiego, została po raz pierwszy zaprezentowana Krakowianom na wystawie w całości poświęconej temu dziełu. Została ona otwarta w Pałacu Sztuki 26 maja 1912 roku. Co ciekawe, wcześniej rzeźba była pokazywana, w listopadzie 1911 roku, w wiedeńskim pawilonie Secesji. Pomysł stworzenia tego nietypowego jak na owe czasy pomnika zrodził się na fali, prowadzonej w 1905 roku w Krakowie, dyskusji na temat zagospodarowania Wawelu, który został wówczas przejęty od władz austriackich. W mieście Królów rozgorzała gorąca dyskusja dotycząca jego odnowy, tak aby mógł na nowo powrócić do narodu. Pochodzący z Warszawy Wacław Szymanowski, w 1905 roku przeprowadził się z rodziną do Krakowa i wkrótce po przyjeździe włączył się w dyskusję na temat Wawelu. Stworzył on rewolucyjną jak na owe czasy koncepcję, której podstawowym założeniem było otwarcie dziedzińca zamkowego, a w miejscu zachodniego skrzydła, gdzie mieściły się dawne kuchnie królewskie, powinna stanąć monumentalna kompozycja Pochód na Wawel, mająca kształt orszaku 52 postaci z historii Polski, wiedzionych przez Fatum.  „Kiedy przyjechawszy do Krakowa, udałem się na Wawel, by rozejrzeć się w tej świętości narodowej, którą we mgle wspomnień lat młodzieńczych pamiętałem, uderzył mnie nasz gród stary przedewszystkiem ogromem przestrzeni, jaką zajmuje na płaskowzgórzu i cudownem swem położeniem. Zrozumiałem, jak potężnie działałby ten symbol narodowy na przyszłe pokolenia, gdyby można w nim przeszłość w jedną nic z przyszłością architektonicznie związać. Bo tylko w ten sposób cudna na ruina, która dotąd tylko pamiątką jest dla nas świętą, mogłaby nabrać prawdziwego życia, mogłaby streścić w sobie ducha narodu, promieniować na kraj cały, skupiając w sobie, wszystko, co przeszłość nam zostawiła i nowe wysiłki przyszłości”(cyt. za: Szymanowski W.: O przyszłość Wawelu. „Czas” 1906, nr 30 ,z 7 lutego, s. 1–2). Najbliższe lata Szymanowski spędził nad tworzeniem kompozycji, która jednocześnie stanowiła jego autorską ilustrację do wydarzeń z historii Polski, poczynając od władców z dynastii Piastów, a na Zygmuncie III Wazie kończąc. Autor sam wybrał najważniejsze wydarzenia i tak skomponował grupę rzeźbiarską, aby znalazły się w niej osoby bezpośrednio z nimi związane, np. św. Stanisław i Bolesław Śmiały, królowa Jadwiga i Władysław Jagiełło.

I oto przed nami seria klisz szklanych, których autorką jest Amalia Krieger, córka Ignacego, która po śmierci Natana w 1903 roku, zajęła się prowadzeniem atelier. Możemy na nich podziwiać Pochód na Wawel niemal krok po kroku. Począwszy od modelu w skali 1:10 ustawionego jeszcze w pracowni artysty, aż po posągi prezentowane na wystawie w Pałacu Sztuki – naszym oczom jawi się postać kroczącego dumnie biskupa Stanisława, zasępionego Bolesława Śmiałego wspartego na mieczu, Zygmunta Starego w otoczeniu humanistów, Zygmunta Augusta podtrzymującego omdlewającą Barbarę Radziwiłłównę czy zamyślonego księdza Piotra Skargi. Wszystkich wiedzie spowite w długą szatę Fatum – odwieczny symbol losu. 

 

Kolekcja dostępna jest pod tym linkiem.


Podgląd treści WWW Dzialania

Kontakt

 

e-mail: cyfrowythesaurus@mhk.pl

 

Pałac Krzysztofory

Rynek Główny 35

31-011 Kraków

 

Odwiedź nas

Facebook     Youtube